onsdag 6 juni 2012

Tips för att lyckas!

Fotograf Idha Lindhag

Här får du några tips om hur jag får det att funka med mitt nya liv med LCHF och hur du kan göra för att också lyckas:

Sätt MÅL
Att bestämma sig för att förändra sin hälsa och vikt är ett bra första steg. Sätta upp ett personligt och realistiskt mål som kanske först känns drastiskt men som är det enda rätta. Ta gärna hjälp av en kunnig person som en coach som har kunskap om vad som kan vara möjligt just för dig. Och som kan vägleda dig rätt och stödja och pusha dig när det går bra som mindre bra. En coach är ett bra stöd på vägen. Eller gör det med en vän, kollega eller någon annan så kan ni hjälpas åt att nå uppsatt mål och göra något tillsammans. Det är roligare och lättare att ha stöd av någon och av varandra.

Läs på om LCHF
Det bästa är att ta reda på och förkovra sig om LCHF.Gå en kurs eller/och läs böcker om ämnet, jag kan rekommendera Kostdoktorns bok, Matrevolutionen. Det finns många bra kokböcker i ämnet. Jag har nog de flesta. Det blir lättare att genomföra detta när man får vet hur det funkar och hur man ska gå till väga.

Prioritera för ditt mål
Jag har prioriterat om för att uppnå mitt mål och då måste jag ändra lite på mitt liv och vad jag gör. Därför kanske det inte blir sena kvällarr ute på lokal utan jag stannar hemma istället och sover. Det tar på krafterna i början att ändra sin livsstil. Prioritera därför din mat, sömn och motion och naturligtvis andra viktiga saker i ditt liv.

Rensa ut
Att rensa ut i kylskåp och skafferie är A och O. Fyll på med varor som är bra och som är inom ramarna för LCHF.

Planera livet
Planera din mat, motion och sömn. Gör upp vad du ska äta under en vecka med en bra inköpslista när du handlar. Ha bra saker i kylskåpet - förbered dig och ha mellanmål med dig i handväskan, bilen så du väljer ett bra mellanmål istället för något som är dåligt som är lätt att ta till i farten. Själv har jag ägg eller brieost med mig så att jag alltid är redo om jag blir hungrig eller om det tar tid mellan måltiderna som det gör ibland. Motionen - måste också planeras för att den ska bli av. Jag går minst 12 000 steg varje dag och att få ihop dem så funderar jag på morgonen hur jag ska få ihop dem under dagen. Gör jag inte det så blir det jobbigt på kvällen om jag har flera tusen steg kvar och klockan är sängläge. Sömnen är också viktig. Så lägg dig runt 22 senast 23. Sömnen är viktigare än vad man tror för att allt ska funka.

Gör storkok
Ett av mina knep som funkar är att jag gör storkok och faktiskt flera rätter samtidigt för att spara tid. Söndagar då passar jag på att göra storkok. Gör alltså fler portioner och frys in. Att slippa laga mat varje dag gör också att du får mer tid över till annat. Laga nya rätter och tänk på att variera smaker och recept för att det ska kännas bra och att du inte ska ledsna och tycka att det är jobbigt eller tråkigt.

Maten är viktig
Den har en central och viktig roll i mitt liv. Jag äter god mat för då blir det lättare och jag behöver inte försaka något för att äta LCHF. Välj därför god mat som du gillar och lägg ner extra krut på att äta mat du gillar. Ta hjälp av nya recept också.

Rör på dig
Att röra på sig är aldrig fel. Att promenera och vara ute i friska luften är det jag gör som grund. Utöver mina promenader går jag på vattengympa ett par gånger i veckan. Gå promenader och om du känner för någon annan träning gör det du tycker är kul. Det viktigaste är att du rör på dig i vardagen så vardagsmotionen är viktig. Köp gärna en stegräknare så du håller koll på stegen.

Mät och väg dig
Ta dina kroppsmått och väg dig om du vill. Det är roligt att kunna följa sina framsteg. I början tror jag det är viktigt att man kan se att det går framåt att man förlorar centimetrar och kilon.  Men hetsa inte utan väg dig en gång i veckan och mät dig kanske en gång i månaden.

Hitta din inspiration
Inspirationen är viktig för att kunna lyckas. Jag läser bloggar, tidningar och böcker i ämnet. Jag går hos min coach Katarina på Kama Wellness som är en stor inspiration för mig.

Ha tålamod
Ta det lugnt och ha tålamod. Det har tagit många år att lägga på sig alla kilon. Nu kan det ta lite tid att få dem att försvinna. Men ha tålamod och kör på och du når ditt mål så småningom om du håller dig till din plan. Halkar du ur spår upp igen och kör vidare.

Om jag håller mig till det jag skrivit om så är det inte så svårt att lyckas. Jag har med rätt verktyg lyckats gå ner 7 kg på 7 veckor hittills så jag håller mig till min plan och det funkar.

Kan jag så kan du!

/Chanette

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...