lördag 16 juni 2012

207 dagar kvar

När jag kom upp i morse låg min moster Lotta i soffan i vardagsrummet och läste tidningar som jag lagt fram i fall hon skulle vakna tidigt. Jag fixade frukost åt oss, kaffe och hårda mackor med salami till moster och jag åt äggröra och salami. Vi hade planerat att gå en promenad efter frukost och när vi tittade ut genom fönstret såg vi hur regnet hängde i luften så vi skyndade oss att bege oss ut innan det började regna. Det blev nästan en timmes promenad i Årstas omgivningar. Vi klarade oss nästan från regnet men vi fick några stänk på oss.

Jag lämnade in en matta på kemtvätt för några veckor sedan så den passade Lotta och jag på att hämta idag. Skönt att få hjälpa att bära den stora mattan även om jag nästan bor granne med kemtvätten här i Årsta. Roligt att stöjda företagarna här i kvarteret. Jag hade plockat ut lite mat från frysen innan vi gick ut. Det blev fylld lövbiff och till det blev det en smarrig mixsallad, små mozarellabollar, avokado, paprika och svenska cocktailtomater med olivolja. Jag gjorde även en liten gurksallad för att Lotta skulle få smaka på den - en klar sommarhit på buffébordet i sommar. Jag ska skriva receptet på den någon dag.

Mätta och belåtna var det dags att gå ut i regnet mot tvärbanan. Vi skulle till Ikea och Stof och Stil en dansk tygaffär som nu finns i Kungens kurva. I Liljeholmen tog vi tunnelbanan till Skärholmen. Där shoppade vi varsitt par silverjeans! Supercoola! Träffade på en klasskompis från gymnasiet vid provrummet på H&M. Det var roligt vi bestämde att ses i slutet av sommaren. På väg till Ikea gick vi förbi Myrornas där vi gick in och jag handlade lite ugnsformar bla från Rörstrand. Jag gillar att köpa seconhand porslin - det går att hitta mycket fint till en liten peng.

Det öste ner men vi traskade på mot tygaffären där blev det ett snyggt tyg som åkte ner i shoppingkassen som ska bli en klännng tror jag. Tyget var i en blågrå färg som är min färg. Därifrån gick jag till Ikea min moster gick hem för att hämta bilen. Jag tog en runda på Ikea för att köpa ett par nya stekpannor som funkar på induktionshäll, parasoll och litet balkongbord, små plastlådor till mat för kyl och frys, stort badlakan till semestern och lite annat som det brukar bli. Men jag är supernöjd med mina inköp. Det blev inte så dyrt. Moster kom med bilen så bara att lasta in allt och åka hem till moster som bor nära.

Vi var helt slut när vi kom hem och på stegräknaren stod det 12 197 steg - toppen! Vi sjönk ner i varsin fåtölj med en tidning och slappade lite. Sen började Lotta med maten. Morbror hade fixat hängmörad entrecote till middag. Han hade köpt ett nytt vin som jag bara var tvungen att smaka på så det blev ett halvt glas. Jag har inte druckit alkohol på nio veckor. Så nu var det dags för ett litet glas vinet var supergott. Brazin ett vin från Kalifornien som är beställningsvara. Att dricka vin var väldigt gott och jag har längat att göra det. Som sagt det var mycket gott och passade utmärkt till köttet vi åt.

Brazin heter det goda vinet!

Smarrig Entrecote i grillpannan!

Det blir så fint i grillpannan.

Grillad entrecote med en god fräsch sallad,
smörstekta champinjoner och Erik Lallerstedts pepparsås.

Det var en väldigt god middag. Trevlig att bli bortbjuden på mat och slippa laga själv. Jag fick skjuts hem med dagens alla inköp. Nu är det dags för ett litet lördagsmys - det blir salami och brieost. Och sen blir det en god bok. Dagen har varit intensiv så jag är rätt slut som artist nu.

Lördagsmyset - salami och krämig brie - mums!

Dagens måltider
Frukost
Äggröra med grädde, salami
Lunch
Fylld lövbiff med mixsallad
Mellanmål
Ost
Middag
Entrecote med pepparsås och sallad, 1/2 glas rött vin
Lördagsmys
Salami och brieost
Dagens motion
13 041 steg
Dagens bästa
Roligt att umgås med moster hela dagen (+gårdagen)
Bra inköp


/Chanette

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...