lördag 9 juni 2012

Beroende av Coca-Cola



Jag har under många många år haft ett starkt beroende av Coca-Cola. Jag hade nästan alltid en flaska i väskan. När det var riktigt illa så kunde jag dricka upp till 2 liter per dag. Jag har tänkt så många gånger att jag måste sluta och vid två tillfällen har jag lyckats sluta som mest har jag haft ett uppehåll på 6 månader. Men då drack jag en cola någon gång då och då och hux flux så var jag igång igen. Och sen skenade konsumtionen iväg. Vilket gift det är och vilket sug det är. Jag förstår att många blir beroende och har svårt att sluta. Trots så stora mängder är jag glad att jag har mina tänder kvar...

Första mars i år då fick jag ett erbjudande från en person i min närhet som var villig att hjälpa mig på traven. Jag fick ett ulitmatum - att sluta med colan och börja träna 2-3 gånger i veckan så skulle jag få ekonomisk hjälp till att gå till en coach i en inledningsfas. Jag hade i alla fall tänkt sluta men hade inte bestämt mig  men detta gjorde att jag tog mitt beslut snabbare. Såklart antog jag utmaningen så jag gick och hällde ut colan jag hade på skrivbordet. Jag har inte druckit en droppe cola sen dess. Det här var en torsdag.  Helgen som kom då låg jag i 20 timmar och hade sån migrän och mådde så dåligt. Det var alltså en tuff match att sluta. Men efter det så har jag mått bra och inte haft något sug alls. Denna gång tillåter jag mig inte att smaka någon gång då och då utan jag är strikt med att inte dricka någon cola alls.

Det är många som har ett Coca-Cola beroende och har svårt att sluta men jag vet att det går att sluta och att göra det från den ena dagen till den andra. Det går att göra när man bestämt sig.

Dessutom så slösar jag inte pengar på socker och elände längre det blev säkert minst 1 000 kr i månaden till coca-colan. Det är galet mycket pengar.

Jag är mycket glad att jag kunde sluta med colan. Jag fick lite hjälp på traven av en vän. Det var skönt att vara av med det beroendet när jag körde igång med LCHF. Alltid lättare att göra en sak i taget. Många som försöker sluta med cola kör med lightvarianter istället men det är ju inte något bra alternativ. Det enda alternativet är V A T  T E N. Sluta helt med coca-cola är det enda rätta. Snart har jag varit colafri i 100 dagar.


/Chanette 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...