söndag 3 juni 2012

Reflektioner från resan

Under min resa i Grekland reflekterade jag över våra ätbeteenden vi har när vi reser. Vi vill unna oss det där extra. Redan på Arlanda tar vi något att äta och dricka. På planet sen så är det dags igen. En god drink innan maten, vin till maten och kanske något gott till kaffet. Lite chips och nötter eller kanske lite godis. I högtalaren på planet så säger flygvärdinnan att det finns en massa smått och gott att välja på. Ja men inte om man som jag äter LCHF. Fanns bara skräp att välja på. På planet får man inte heller ha med egen mat. Det var en nötallergiker med på flyget så de sålde inga nötter alls som skulle ha kunnat vara ett alternativ för en LCHF:are.

Hotellet jag valde hade all-inclusive när det gällde mat och dryck. Jag själv drack sparkling water men de flesta övriga gäster valde drinkar och öl. Det fanns sockerkaka, andra sötbröd, frallor eller rostbröd med ost och skinka att få i poolbaren. Folk åt och drack vid poolen. I restaurangen var det buffé som gällde. Grönsaksbordet var fräscht och det fanns mycket att välja på. Men jag äter strikt LCHF och kan inte äta så mycket grönsaker heller så det var inte ett alternativ att äta mycket grönsaker även om det fanns massor att välja på. De serverade fisk varje dag men den var alltid panerad. Grytor med stuvningar så troligen innehöll stuvningarna mjöl. Det fanns några grytor utan stuvning ibland också som var goda.  Många pastarätter och vitt ris fanns alltid på menyn.Maten var väldigt varierad men tyvärr väldigt lite att välja på för mig dvs rena proteiner. Det fanns ett eller två alternativ för mig att ta men för övriga fanns det många alternativ. Folk åt som vanligt massor med mat när det är buffé. Jag skulle säkert gjort detsamma om jag inte äter enligt LCHF nu.

Jag tänkte att det skulle vara ett bra alternativ att välja buffémat för att själv kunna välja det bästa och som skulle följa LCHF reglerna. Jag trodde att det skulle vara jobbigt att gå ut lunch och middag och varje gång beställa speciellt. Men nästa gång jag reser så kommer det inte att bli all-inclusive och buffé. Det som däremot var bra var att de hade små tallrikar så det var lätt att begränsa mängden mat.

Jag blev mätt och jag tycker att det trots att utbudet var lite begränsat eller i alla fall inte så varierat så tycker jag att det funkade bra trots allt. Känner mig nöjd med att jag höll mig inom ramarna och verkligen inte åt mer än vad jag behövde för att bli mätt och belåten. Det går att äta och dricka (vatten) i rimliga mängder och ändå känna sig nöjd och glad.

Min reflektion - att det finns så mycket mat som inte är bra och som äts i mängder på en sån här resa när man vill unna sig. När folk unnar sig då blir det lite mer åt frosseri i alla fall när det är all-inclusive. Om jag inte ätit enl LCHF hade jag satt i mig så många extra och onödiga kalorier som kroppen absolut inte behöver. Känns riktigt skönt att bara ha ätit riktig mat.Det går bevisligen att äta bra/rätt och inte så mycket och ändå bli mätt och känna sig nöjd. Visst fanns det stunder när jag kände för en chipspåse eller en kall Gin & Tonic men det var inte svårt eller jobbigt att inte välja de alternativen. Såklart kommer jag att unna mig också så småningom men inte just nu i början av min resa. Och då kommer jag att noga välja vad jag ska njuta av.

Jag njöt av resan ändå och det jag unnade mig i stället för en massa onödig mat var några sköna spa-behandlingar.


/Chanette 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...