fredag 8 juni 2012

215 dagar kvar

Äntligen fredag när jag vaknade pigg och utvilad. Idag packade jag handväskan med matlådan och gick som vanligt till tunnelbanan vid Gullmarsplan. Lyssnade på Rixmorron Zoo som är underhållande och roligt. Underbar morgon med sol och värme. Traskade även under lunchen då jag var och shoppade lite nya saker till köket. Nya skärbrädor, kylklampar av den lilla varianten som var supersöta, en smal och hög vispskål för att kunna ha en bra skål att göra bea i. Vi åt gemensam lunch på jobbet för en av kollegorna hade födelsedag. Tjejerna åt Kebab från Hötörgshallen och jag åt min matlåda med mina smarriga lövbiffsknyten med senapsgräddsås.

Mina kollegor tycker att jag är duktig på att laga mat och variera mina rätter. Vi har fredagsfika och idag blev det både fredagsfika och födelsedagsfika. Det hade köpts in jordgubbar och stora chokladbiskvier. Jag ääääääälskar chokladbiskvier... men för mig blev det en bit brieost och några gurkskivor. Det funkade alldeles utmärkt. Några av tjejerna tyckte att de var goda och några av dem kände att det var för stora och mäktiga och ångrade sig lite. Det känns inte alls svårt att avstå från godsaker som andra äter. Det underlättar mycket att själv äta något som är ok och tillåtet.  


Dagens frestelse: Stora chokladbiskvier till fredagsfikat på jobbet som jag avstod såklart!

Efter en intensiv dag på jobbet så var det äntligen dags att gå hem. Behövde få ihop ett gäng steg till och tyckte att vädret var så härligt och ville inte gå min vanliga runda hem. Gick istället till Odenplan och fönstershoppade lite. Var förbi Myrorna där jag köpte två fina Arabiaskålar för 25 kr/st vilket var ett fynd. Tog bussen till Fridhemsplan gick runt där en stund och sen blev det buss till Liljeholmen, tvärbana och sen en liten promenad hem. Gick och handlade lite mat på ICA. Det blev laxfilé, sparris, creme fraiche bland annat.

Jag lagade en av mina favoriträtter ikväll. Skagengratinerad laxfile med dillsås! Gott och enkelt. På bilderna nedan ser du hur det ser ut innan formen åker in i ugnen och sen hur det ser ut upplagt på tallriken.

Skagengratinerad laxfilé

Recept:
2 laxfileér
1 dl räkor
1-2 msk hackad/klippt dill
2 msk creme fraiche
2 msk majonäs
salt och peppar

Sås:
1 fiskbuljong
1 dl vatten
1 brk cremefraiche
dill efter smak men snåla inte

Hacka räkorna. Blanda med dill, majjo, creme fraiche och salt & peppar.
Skär en skåra i laxen och lägg i skagenröran.
Ställ in i ugnen på 175 grader i ca 20 min eller till laxen är klar.
Under tiden laxen är i ugnen gör du såsen.
Koka upp buljongen i vattnet och häll i buljongen och koka upp och häll i dillen.
Såsen är klar. En av mina favoritsåser och så enkel!


Lika gott som alltid. Roligt när ens favoriträtter funkar med LCHF.

Känner mig väldigt trött efter den konstiga veckan med en dag ledigt mitt i. Ser verkligen fram emot två lediga dagar. Det blir vattengympa, en tur till byggvaruhuset i Sickla, rensa ur garderoberna och njuta av två sköna dagar . Nu lite tv eller kanske läsa nya Elle Interiör det blir nog det senare. Skönt att gå och lägga sig tidigt och vara riktigt riktigt urvilad imorgon.


Dagens måltider
Frukost
Äggröra, räkor och majjo
Mellanmål
Brieost
Lunch
Lövbiffknyten med senapsgräddsås
Mellanmål
Brieost
Middag
Skagengratinerad laxfilé med dillsås
Dagens motion
12 338 steg
Dagens bästa
Sol och härligt väder
Inköpen till köket

/Chanette

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...