måndag 24 december 2012

Sista julstöket!

En God Jul
önskar
jag er alla fina
 
 
Här julstökas det in i det sista. Jag har precis gjort en rödkålssallad
som moster har önskat till julbordet. En fräsch och enkel sallad som
går snabbt att fixa ihop. 
 
 
Ett kvarts rödklshuvud som strimlas fint, riv ett
litet äpple eller halvt stort gärna med skalet på. Blanda ihop tillsammans
med en dressing på 2 msk vinäger,2 msk olja, 1/2 krm malen nejlika, 1 krm malen kanel
och salt och nymalen svartpeppar. Häll över kålen/äpplet och krama ihop allt
med händerna så att kålen mjuknar lite.
 
Toppa sen med lite hackade valnötter!
 
Det färdiga resultatet!
 
 
 
 
Såhär blev tryfflarna och chokladfudgen jag gjorde igår.
Bitarna är väldigt mäkiga så det blir nog en av varje
och sen får jag bjuda min familj på resten.
De smakade gott och var roliga att göra även om
det var svårt att rulla tryfflarna så formen på dessa
blev ganska oregelbundna.
 
 
Nej nu blir det en liten promenad för att få ihop några steg idag i alla fall
och sen ska jag göra en sista inhandling på affären då jag saknar en ingrediens
till en saffranskräm som jag ska göra till den gravade laxen.
 
Ha nu en skön dag och tänk på att det går att äta
bra mat på julbordet om du väljer rätt och kanske tar
med någon egen rätt som passar just dig.
Det gäller att planera och äter man rätt så behöver
man ju inte så stora portioner av allt utan små
smakprov om man nu vill ha variation.
 
/Chanette
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...