lördag 15 december 2012

25 dagar kvar

Lördag, vaknar tidigt utan att klockan ringer. Går upp och tittar lite på lördagsmorgon på fyran. Magen börjar kurra och det är inte så konstigt eftersom det blev lite dåligt med middag igår. Till frukost blev det två stekta ägg, bacon och några små söta tomater. Jag hade tvättstugan så det blev några turer ner i källaren. Jag gick upp till affären och hämtade ut ett paket på posten. Riktigt skitväder ute så idag blir det inte någon långpromenad utan för att få ihop stegen idag så blir det många små korta. Jag åker en sväng till Liljeholmen för att köpa en julklapp. Där är det lite julstämning. Julmarknad med lokala utställare, granförsäljning och några ungdomar som sjunger stämningsfulla  julsånger och snön vräker ner. Hem igen och hämtar upp tvätten. Går och hämtar eller köper en lampfot på min favoritaffär, Antikaffären i Årsta där jag gör många fynd. Lämnar av lampan och går till affären igen och handlar lite. Många promenader blev det och snart hade jag fått ihop alla steg. Bra gjort fast det är snöoväder ute. Jag lagade lite middag. Vitkålsgratäng med köttfärsbiffar med senap och en klick vitlökssmör. Gratängen var första gången jag gjorde och den blev jättegod. Nu blir det "Så mycket bättre". 
 
Morgonens frukost!
 
Kvällens middag!
 
Gratängen gjorde jag för första gången och höftade med ingredienserna så jag har inga exakta mått.
Stekte fint hackad vitlök och lök som stektes mjuk i smör. Strimlade en bit vitkål som jag också la i stekpannan och  fick gå mjuka i pannan. Jag blandade i grädde och färskost med vitlök och örter. Salt och peppar blandades i sen la jag allt i en smörad form och toppade med riven ost  och in i ugnen till gratängen fått färg. Jag säger bara att vilken god gratäng. Riktigt mumsig och en ny favorit.
 
 
 
Måltider
Frukost
Stekta ägg, bacon och tomater
Lunch
Omelett med tonfisk och ost.
Middag
Köttfärsbiffar med vitlökssmör och vitkålsgratäng
och en liten efterrätt, "färska" hallon och en skvätt grädde
Dagens motion
12 060 steg
Dagens bästa
Att få ihop alla steg trots busväder
 

/Chanette
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...