måndag 24 december 2012

17 dagar kvar

Söndag och dan före doppardagen och massor som ska fixas. Vaknar tidigt och stiger upp och sätter julgranen i en hink med vatten efter tips från granförsäljaren. Så den hinner dricka och fylla upp sig med vatten sisådär en tio tolv timmar. Städar sovrummet och tar bort saker som ska upp på vinden. Fixar och donar hemma. Käkar en liten frukost. Går en runda till Gullmarsplan för att köpa fina vita amaryllisar som snittblomma. Hem igen och jag njuter av en lugn promenad i vinterland så mysigt. Käkar lunch när jag kommer hem. Tjuvstartade julen med julköttbullar och en klick rödbetssallad, och den innehåller tyvärr 11 gr kolhydater/100 gr men det är så gott och värt att ta en liten klick. Kommer inte att äta så mycket kolhydrater idag så det är ok för mig. Eftermiddagen tillbringas uppe på vinden där jag stuvar om i förrådet. Det tar lite tid men skönt när det är klart. Blir lite kall men springer upp och ner så jag blir varm.
 
 
Fixar vidare, lägger på min fina vinterryamatta så det blir varmt och ombonat. Jag lagar middag, julkorv i ugn med grönkål i grädde. Klär min gran, slår in paket, lagar olika rätter till julbordet som är i LCHF-stil. Jag gör en jansson på fänkål, lök, ansjovis, grädde och västerbottenost. Brysselkål med en sås på grädde, senap och gräslök. Lite fler klappar slås in. Så mysig kväll men jag är ganska trött för jag har hållt igång hela dagen och inte suttit många minuter. Jag avslutar i köket med att göra en mintchokladfudge och chokladtryffel i LCHF-stil. Vill ha något gott imorgon. Jag ska bjuda min familj på godiset också så jag ska inte äta upp allt själv! Nu har det blivit julafon och jag vilar en stund i soffan innan det blir sängen. God Jul alla fina som läser detta!
 
Lunchen idag, mina julköttbullar och Rydbergs rödbetssallad!
 
Min härliga julgran pyntad i vitt/silver och rött och mina rödmösnstrade kuddar i soffan!
 
Jansson a la LCHF med fänkål, lök, grädde, ansjovis och västerbottenost.
 
 
Brysselkål i senapsgräddsås med gräslök!
 
MIn gulliga julskinka på 1.5 kg ,griljerad med senap, ägg och mandelmjöl.
 
 
Måltider
Frukost
Tonfiskröra och kokt ägg
Lunch
Julköttbullar med rödbetssallad
Mellanmål
Salami
Middag
Ugnsbakad julkorv med grönkål i grädde
samt lite provsmak på maten som jag lagade under kvällen
Dagens motion
10 197 steg
Dagen gick i ett så jag är ändå nöjd med stegen.
Dagens bästa
Att få julfint hemma
Att provsmaka julskinkan
Vindsfixet som jag tänkt göra så länge avklarat
/Chanette

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...