söndag 19 augusti 2012

144 dagar kvar

Lördag, sticker ut tidigt på en promenad för att jaga tidiga steg och får ihop hälften av dagsransonen steg. Ska iväg till min mamma på kräftskiva med familj och släkt. Åt frukost och lunch, rester från igår biff och bea. Jag åker hemifrån redan klockan ett för att hinna fixa några rätter hemma hos mamma innan gästerna kommer. Gick en del steg på perrongen medans jag väntade på tåget. När jag kom fram så hade jag fått ihop över 10 000 steg. Skönt att få ihop stegen tidigt på dagen när man har något man ska göra där det inte blir så många steg utförda. Jag lagar några rätter och snart är gästerna på ingång...

Lite drinkar i trädgården, mormor, kusin och min mamma.

Hink med 5 kg färska svenska kräftor!

Jag bär ut ett av kräftfaten. Klänningen har jag sytt och är i linnetyg i jeansfärg
i storlek 44! Satt väldigt tajt men länge sedan jag kunde ha storlek 44, jippey!

Faten dignar av smarriga kräftor.

Min hemgjorda saffran och vitlökssås.

Fin bricka med en massa gott, laxkuber med fetaoströra, ostbollar med
hackade pistagenötter och små miniskagen med löjrom i höga snapsglas.
Snabba smårätter till kräftorna som jag gjorde.

Mamma gjorde en varm brietårta med tomat, rödlök, basilika och balsamvinäger.

Jag gjorde en liten söt västerbottenpaj utan pajskal men med löjrom,
 creme fraiche och rödlök. Mycket god och enkel att göra.

Kräftorna gick åt som smör i solsken!

Faten rensas även på övriga rätter!

Till efterrätt blev det hallon och grädde för min del och för övriga blev det en paj med mandelmassa och hallon och grädde. Jag var nöjd med mina hallon och grädde som är en superfräsch liten efterrätt.

Jag var chaufför så taxi Chanette körde runt, Södertälje, Segeltorp och Örnsberg och släppte av nöjda och glada festprissar och släntrade in i Årsta vid halvtolv. En lyckad dag tillsammans med familj och släkt. Och god mat för mig som LCHF:are, toppen! Somnade direkt när jag la huvudet på kudden.

Dagens bästa - Årets första kräftskiva såklart!

/Chanette

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...