tisdag 1 januari 2013

9 dagar kvar!

Måndag vaknar upp och det är årets sista dag, Nyårsafton. Jag ska bli hämtad tidigt av min morbror så jag packar en väska med kläder till kvällen, äter lite frukost och sätter på mig träningskläder. Moster och jag ger oss ut på en skön och lång promenad hemma i deras omgivningar. Jag får ihop nästan 13 000 steg på den rundan vi var ganska varma och svettiga när vi kom hem. Vi satt oss och vilade en liten stund och fick i oss lunch. Sen var det bara att sätta igång med förberedelserna för kvällens fest. Vi började fixa snittarna till fördrinken/champagne. Det var full aktivitet i köket och snart dax att fixa oss i turbofart. Det var mycket som skulle hinnas med men vi hann t.o.m sitta ner en stund innan gästerna dök upp. Det var kära återseenden då jag inte träffat gästerna på många år. Vi började med snittarna och drinken. Jag drack ett alkoholfritt alternativ som nog var lite för sött men det fick slinka ner. Sen dags för förrätten som var svensk hummer med en smarrig sås till. Underbart gott!
 
Vi tog en lite matpaus och medans gästerna tittade på en film från en resa vi gjorde för sisådär 22 år sedan tillsammans! Många glada skratt på övervåningen när jag och moster förberedde varmrätten. Kokt torskrygg, hackat ägg, skirat smör, massor av pepparot, dill och persilja. Jag avstod att ta potatis. Även denna rätt var supergod. Efterrätt blev en massa goda ostar. Till kaffet sen blev det en lime/citronpaj med grädde men jag nöjde mig med en bit mörk choklad. Snart var det dags för tolvslaget och ett magnifikt fyrverkeri. Vi hade utsikt över/mot Stockholm och såg himlen spraka av fina fyrverkerier utan dess like. Sen skjutsade jag hem gästerna då jag var nykter hela kvällen. Ett bra sätt att inte sätta i sig för mycket vin! En trevlig kväll i härligt sällskap och massor av god mat, kan det bli ett bättre slut och början på ett år! Önskar er ett Gott Nytt 2013!
 
Min nyårsstass! 
 
 Jag är beredd att hugga in på de goda snittarna! 
 
Humrarna ligger röda och fina och väntar... 
 
på att bli delade och serverade! 
 
Den supergoda varmrätten med goda tillbehör! 
 
En massa smarriga ostar till efterrätt,
passade mig utmärkt! 
 
Ett otroligt vackert fyrverkeri över hela Stockholm!
 
/Chanette
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...