onsdag 9 januari 2013

Summering 38 veckor!

Nu har mina 38 veckor gått. Mitt primära mål för 38 veckor sedan var att få en bättre hälsa och ett hälsosammare liv. Med hjälp av en coach bestämdes att jag skulle kunna gå ner 38 kilo på 38 veckor, dvs ett kilo i veckan. Det började bra och kilona rasade men inte ett kilo i veckan men i alla fall neråt. Och det kändes bra. Men efter sommaren har jag inte alls förlorat i vikt i den takt som var tänkt men trots det har jag fortsatt mot mitt mål som är att få en bättre hälsa. Även om det är trist att inte gå ner i vikt så känner jag att det hänt så otroligt mycket med mig och min kropp under denna tid så att jag kan inte vara annat än stolt för det jag presterat hittills. Jag har inte gett upp utan fortsatt mot mitt mål och kommer så att göra även fortsättningsvis.

Det jag har gjort har gjort under de 38 veckorna är att jag kört LCHF till stor del i strikt anda men emellanåt upp till liberal LCHF. Jag har gått minst 12 000 steg så gott som varje dag. (Jag har gått över 3,1 miljonerr steg!) Ytterligare träning har varierat från 1-3 pass i veckan. Träningen har bestått av vattengympa, danspass och gympapass. Jag har varit diciplinerad och har planerat mina måltider på ett bra sätt. Jag har inte bara varit strikt utan jag har även unnat mig att dricka vin och någon enstaka gång ätit utanför ramen för strikt och liberal LCHF men det har varit medvetna val. Jag tycker att jag har ätit mycket gott under denna tid och inte alls försakat så mycket i form av smaker. Sen finns det visst maträtter eller råvaror som jag saknar att äta men det går att vara utan eller att i så fall kunna unna sig någon gång om man tycker att det är värt det. Jag åt t ex massor av mackor innan jag började med LCHF och har inte ätit en macka sedan jag började. Jag drack coca-cola i ganska stora mängder men har inte druckit en cola sen 1 mars 2012. Så det går att bryta dåliga vanor och det är lättare än vad man tror.

Jag har även uppmuntrats och hejats på av familj, vänner, kollegor och några av er som läser min blogg. Jag vill tacka er alla som har gjort det för det värmer mitt hjärta något enormt. Jag vill även tacka min coach Katarina som varit till stor hjälp under denna tid. Idag fick jag mail av en god vän som gratulerade mig till min viktminskning och hur duktig jag varit/är - då kom det glädjetårar. Jag fick även en kram av en vän som inte sett mig på ett tag och som sa oj va smal du har blivit. Det är så otroligt härligt att få feedback från sin omgivning.

Här nedan listar jag några saker som har blivit bättre på min väg mot en bättre hälsa:
  • Bättre hy
  • Viktminskning
  • Bättre kondition
  • Bättre ork
  • Känner mig smalare, kroppen har formats om
  • Bättre hållning
  • Mindre eller aldrig sjuk
  • Bättre sömnvanor
  • Mer harmonisk
  • Starkare både fysiskt och mentalt
Det är inte svårt att vara nöjd med dessa resultat då jag mår mycket bättre nu än när jag började i april 2012.

Jag har bestämt mig för att inte köra med coach tillsvidare utan göra detta på egen hand och på mitt sätt. Under den här tiden har jag läst mycket i böcker och andra bloggar som handlar om LCHF. Jag kommer att prova några olika saker och se vad det ger för resultat. Häng med om du vill se hur det går för mig. Bloggen kommer att ändras lite snart.

Jag siktar mot mitt mål och ytterligare viktminskning och välmåeende.

/Chanette

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...