måndag 14 januari 2013

Periodisk fasta!

Jag tycker att jag nu har vant mig vid LCHF-maten. När jag började så åt jag frukost, lunch, middag och sen minst 2 mellanmål. Detta resulterade att jag blev av med mitt sug på onyttigheter. Nu äter jag inte lika många mellanmål. Jag känner att jag är i balans och vill därför prova på periodisk fasta för att hjälpa viktminskningen på traven.

Vad är periodisk fasta!

Periodisk fasta är att inte äta mat under 16 timmar eller mer. Maten äter man  under 8 timmar. Detta upplägg kallas för 16/8 - upplägget. Man äter sista målet t ex kl 20 på kvällen och sen fastar man under natten och hoppar över frukosten för att äta tidigast kl 12. Kroppen har då fastat i minst 16 timmar. Måltider för resten av dagen är luch och  middag men kan även tillägga ett eller två mellmål om man önskar eller måste.

Detta innebär att man äter sina kalorier under en begränsad tid på dygnet. Du kan fortsätta äta lika många kalorier fast på mindre tid. Vill du nå viktminskning så minska ner på kalorierna. Att göra på detta sätt är att fördelen blir att energiförbrukningen är i gång längre tid än energilagringen.

Att träna fungerar utmärkt även vid periodisk fasta. Vill du få ut en maximal effekt ska träningen bestå av högintesiv träning. Styrketräning är bättre än konditionsträning.

Alltså inga kalorier får intas under fastan. Dvs varken äta eller dricka något med kalorier. Däremot får man dricka vatten, te eller kaffe.

Observera att periodisk fasta inte är något för de personer som har en sjukdom eller har/haft ett osunt förhållande till mat. Periodisk fasta passar inte alla. Innan DU startar med periodisk fasta ta reda på mer fakta så att det verkligen passar just DIG!

Vill du läsa mer om detta:

Läs då Jonas Bergqvist Blogg där han delar med sig i sina inlägg om periodisk fasta
Jag kommer att börja med två dagar i veckan och det blir på helgen. Har kört detta i två dagar nu och det känns bra. Det känns faktiskt annorlunda i kroppen...


/Chanette

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...