måndag 7 maj 2012

Min första vecka

Min första dag efter mitt möte med min coach Katarina fixade jag en ny stegräknare, en som jag hänger runt halsen. Jag köpte även Ketos stickorna. Sen började jag fundera på hur jag ska få ihop 12 000 steg varje dag. Det är planering som gäller. Att ändra maten funkade bra.
Jag berättade för några vänner vad jag satt igång med och det var bara positiva reaktioner - fick faktiskt jättebra respons. En vän tyckte jag var modig som tagit steget. En annan vän tror på mig och skickade peppande mail. Roligt när omgivningen hejar på. Men sen kom det en massa tankar som jag inte riktigt kan bena ut - men allt kom över mig och jag blev ledsen. Det är en stor omställning av mitt liv så inte konstigt att känslor och frågor poppar upp i huvudet.

Maten:
Frukost:     Äggröra med grädde och Bacon
Mellanmål: Kokt ägg
Lunch:        Lasagne med zuccini och köttfärssås egen
Mellanmål: Kokt ägg
Mellanmål: -
Middag:      Hamburgare egen bara köttfärs, spenat,parmesan,fetaost, olivolja
Mellanmål: 1/2 avokado

Motion: 12 000 steg

Min andra dag: Jag började gå till tunnelbanan och sen klev jag av en station innan jag vanligen gör och på så sätt får jag ihop ca 4 200 steg. Sen gick jag ut på lunchen för att öka på antalet steg. Gick hem från tunnelbanan och sen en promenad på kvällen. Yes - jag fick ihop stegen. Men dagens steg måste planeras så att man inte har alla kvar på kvällen. Det bästa är att få hälften av stegen avklarade till lunch. Maten funkade bra även om jag kör strikt LCHF med minimalt med kolhydrater. Känns lite trist men jag vill ha en rivstart. Idag kände jag att känslorna var på plats. Jag var även på ett supertufft vattengympa pass.

Maten:
Frukost:     Äggröra med grädde och Bacon
Mellanmål: Kokt ägg
Lunch:        Åt ute, ungsbakad lax och lite broccoli blev nog för lite fett
Mellanmål: 2 ostskivor med smör för att kompensera för lite fett till lunch
Mellanmål: 1/4 avokado, 4 ostskivor med smör
Middag:      Hamburgare egen bara köttfärs, spenat, fetaost, olivolja
Mellanmål: Kokt ägg efter träningen

Motion: 12 000 steg + vattengympa pass.

Min tredje dag: Promenerade till jobbet. Väl på jobbet då gick luften ur mig och jag kände mig konstig i kroppen. Jag var håglös och kände mig proppmätt hela dagen fast jag bara åt lite. Jag orkade i alla fall gå mina steg. På kvällen började jag känna mig bättre. Jag provade mina Ketos stickor och jag hade hamnat i Ketos - fettförbränning. Yippie! Maten gick bra. Att jag var trött kan bero på att jag kom in i Ketosen + att kroppen håller på att ställa om sig till något nytt.

Maten:
Frukost:     Äggröra med grädde och Bacon
Mellanmål: Brie
Lunch:        Lasagne rester
Mellanmål: 2 bitar Brie
Mellanmål: 2 skivor hårdost, 31%
Middag:      Ugnsbakad lax, med gräddsås, dill och löjrom
Mellanmål:

Motion: 12 000 steg

Min fjärde dag: Nu var det lördag och helg. Mer planering med stegen eftersom jag inte är lika rörlig när jag är ledig. Gick flera promenader och delade upp de under dagen.  Idag kom känslorna över mig igen och det kom lite tårar. Jag pratade då med några vänner som peppade mig. Maten funkade bra även om det är lite tråkigt att köra den strikta varianten. Men jag har inte något sug utan känner mig mätt till och med av de små portionerna jag äter.

Maten:
Frukost:     Äggröra med grädde och Bacon
Mellanmål: 2 ostskivor 1/2 avokado
Lunch:        Lax och sås från gårdagen + lite spenat
Mellanmål:
Mellanmål: 2 skivor hårdost +1/4 avokado
Middag:      Köttfärsbiff med champingjoner i krämig gräddsås med spenat
Mellanmål: 1 ostskiva

Motion: 12 000 steg

Min femte dag: Började morgonen med en promenad till vattengympan 1/3 av dagens steg avklarade sen blev det ett pass vattengympa men tog det lite lugnare men skönt att röra på sig i vattnet. Gick hem och gick alla mina steg innan jag kom hem. Jag jobbade hemma och ville inte ha en massa avbrott så alla mina steg var avklarade redan kl 13. Skönt! Maten funkar bra känner mig ganska mätt hela tiden trots att jag äter små portioner. Jag har fått ont i fötterna - blir stel och stapplar. Känslorna härjar igen och jag gråter en skvätt. Jag fixade korten på mig själv i underkläder så jag har något att jämföra med.
Det är mycket planering med mat och att få ihop stegen. Planering är A och O för att få allt att funka. Känner mig inte sugen på något och det känns bra.

Maten:
Frukost:     Äggröra med 2 briebitar
Mellanmål: 3 briebitar
Lunch:        Rester lax och köttfärsbiff salig blandning!
Mellanmål:  Brie 1 bit
Mellanmål: 
Middag:      Ugnstekt hel kyckling med gräddsås
Mellanmål:

Motion: 12 000 steg  + vattengympa pass

Min sjätte dag: Dagarna känns lite lika. Jag känner mig bra på att planera både mat och mina steg men det krävs tid. Jag lagar mat och många portioner så jag har och inte behöver laga mat hela tiden. Skönt att komma hem och bara värma mat.

Maten:
Frukost:     Ägg kokt med 1/4 del avokado
Mellanmål:  2 briebitar
Lunch:        Rester kyckling och gräddsås med spenat
Mellanmål:  Brie 1 bit
Mellanmål:  Brie 1 bit
Middag:      Köttfärsbiff med fetaost och gräddsås
Mellanmål: 2 ostskivor

Motion: 12 000 steg

Min sjunde dag: Det känns förvånansvärt bra. Idag ska jag till min coach för fortsatt kurs i LCHF och vägning så spännande. Dagen flöt på med mat och steg. Min första vecka med LCHF och 12 000 steg resulterade i en viktminskning med 2,2 kg - så härligt!

Maten:
Frukost:     Ägg kokt med 1/4 del avokado
Mellanmål:  2 briebitar
Lunch:        Rester kyckling och gräddsås med spenat
Mellanmål:  Brie 1 bit
Mellanmål: 
Middag:      Biff med persiljesmör och en lite klick bearnaisesås
Mellanmål:

Motion: 12 000 tusen steg.

Sammanfattning för första veckan: Jag tycker att veckan flöt på bra men svårt att veta om jag får i mig rätt mängder men jag var mätt och aldrig hungrig. Det bästa var att jag gick ner i vikt med hela 2,2 kg, att jag kunnat planera mat och steg. Att träffa Katarina och räta ut några frågetecken. Att verkligen vara en bra bit på väg. Nu väntar vecka två.

/Chanette

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...