söndag 6 maj 2012

Coachen

För snart tre veckor sedan skulle jag vara hos min coach Katarina på Kama Wellness. Det kändes väldigt spännande att få se vad det mötet skulle ge. Och redan från början kändes det jättebra. Katarina berättade om sig och sina erfarenheter inom kostrådgivning (LCHF) och som personlig tränare. Jag fick berätta om mig själv och vad jag ville ha hjälp med och varför jag är överviktig. Min övervikt beror på att jag äter för stora portioner samt att jag under många år varit beroende av Coca-Cola och druckit det i alldeles för stora mängder. Jag har inte motionerat förutom det senaste året och då i form av vattengympa. Jag har sökt upp en coach för att få hjälp att sätta upp en plan/mål för min viktnedgång för att nå en bättre hälsa. När jag gick till Katarina visste jag bara att jag behövde gå ner i vikt men hade inte vågat tänka på något mål.

Jag fick ställa mig på en våg som mätte en massa saker i kroppen. Min vikt var 103 kg. Min inre ålder var 61!!! och bukfettet hade ett värde på 12 och det normala värdet för det är 1-2 så det var jobbigt att få reda på. Att ha 12 som värde är väldigt farligt och stor risk för hjärt och kärlsjukdomar. Det kom några tårar. Därför känns det skönt att jag hade bestämt mig för att jag vill förändra mitt liv för att gå ner i vikt utan veta den exakta sanningen. Men jag tror att om fler skulle veta hur dåligt de mår i kroppen fast de kanske inte har några krämpor så skulle de vilja och naturligtvis behöva gå ner i vikt. Jag fick även fylla i ett formulär om mina mat, dryckes, motion, sömn - vanor.

Katarina min coach tittar på mina värden och kommer med uppgiften om att min vikt borde ligga på 60-65 kilo. Oj, vilket skulle vara en viktminskning på 43-38 kg. Vi bestämde oss för att min målvikt skulle vara 65 kg. Som betyder att jag ska gå ner 38 kg och det ska jag göra på 38 veckor. Vilket är 1 kg per vecka. Det var en konstig känsla att nu ha satt upp ett mål. 38 kg ska bort från kroppen - herregud det är många kilo det! Men det ska gå för jag har ju bestämt mig!

Vi gör upp ett målschema (jag ska lägga in den här på bloggen) så vi kan dela upp den på antal veckor. Sen berättar Katarina hur jag ska gå tillväga med mat och motion.

Omställningsfasen är på 4 veckor och är anspassningen till effektivare fettförbränning, effektivare blodsockerreglering och hormonell balans.

Jag ska följa följande under 4 veckor:
  • Strikt LCHF 0-20 g kolhydrater, läs mera under fliken LCHF 
  • Ej äta mer än 5g/kolhydrater per 100g
  • Gå 12 000 steg per dag, lågintensiv träning med 50-70% maxpuls 
Jag fick även i uppdrag att skaffa Ketos-stickor för att kolla om jag kommit i Ketos vilket betyder att kroppen har kommit in i fettförbränning. Katarina rekommenderade mig att ladda ner en app som heter LCHF där jag närsomhelst kan kolla hur mycket kolhydrater det är i alla livsmedel en mycket värdefull app med bra information. Jag skulle även ta kort på mig själv fram, bakifrån och från sidan för att kunna jämföra före och efter bilder.

Det sista Katarina frågade mig innan vi skildes åt var. Att hur motiverad jag var på en skala 1-10? Såklart sa jag 10 eftersom jag bestämt mig. Då säger Katarina att om jag sagt 8 då hade jag fått sitta kvar en stund till så att hon kunde dra allt igen. En sak som kändes väldigt bra med mitt möte med Katarina min coach var att vi klickade personligt. Katarina känns som en väldigt jordnära person som verkligen tycker om att hjälpa andra att förändra sina liv. Tack för att du finns Katarina.

Jag tror på att det kommer att lyckas för att sätta upp ett mål är att veta vad man har att eftersträva och vad det är man ska uppnå. Nu har jag en målvikt och ett mål för hur lång tid det ska ta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...