lördag 12 maj 2012

242 dagar kvar

Lördag och ledig - det är härligt. Fast ledig betyder i alla fall att 12 000 steg ska stegas. Jag begav mig iväg till vattengympan straxt efter klockan 10. Det regnade så jag satte på mig min nyinköpta svarta regnponcho. Jag såg nog inte klok ut för jag hade min ryggsäck på mig så det blev en stor puckel på ryggen. Men skönt att slippa bli blöt. Stegade på längs Årstaviken mot Eriksdalsbadet. Idag var det Rozafa som körde ett vattengympa pass med oss tjejer. Det var ett tufft pass men väldigt skönt. Jag älskar vattengympa så skönt för kroppen. I vattnet blir jag lätt och jag kan sträcka ut kroppen på ett annat sätt än på land. Efter passet blev det en härlig hårinpackning och sen en lång stund i värmen i ångbastun. Toppenskönt!

Efter det gick jag till Hammarby Sjöstad för att träffa en vän, Linda. Vi åt lunch på Fine Food. Jag valde ett kycklingspett och skagen/kräft röra (majonäs). Smarrigt och jag blev mätt på mitt val av mat. Linda ville höra allt om min coach, LCHF och min träning. Roligt när vänner är intresserade av det jag gör. Linda kör själv lite LCHF sedan en tid men inte den strikta varianten. Vi hade en trevlig stund. Sen promenad jag till nästa hållplats där jag fick vänta en stund på tvärbanan men då passade jag på att gå fram och tillbaka på perrongen för att få ihop flera steg. Utnyttja väntetider till att stega!  Åkte några stationer sen var det dags att gå av en station hemifrån för att stega lite till.

När jag kom hem fixade lite hemma. Gick och handlade mat. Lagade några rätter för att ha i veckan som kommer. Det blev kycklingstroganoff, baconlindad kyckling och en stor gryta med köttfärssås som nu står och puttrar på spisen. Jag brukar passa på att laga flera rätter när jag ändå är i gång. Det sparar tid för mig. Till middag blev det kycklingstroganoff som var supergod.


Recept på kycklingstroganoff:
3 port

1/2 gul lök
3 stora kycklingfileér
3 dl grädde
en matsked hönsbuljong
2 msk tomatpuré
cocosfett att steka i
salt och peppar

  1. Hacka löken och stek i cocofettet.
  2. Strimla kycklingen i lagom bitar och stek så de får lite färg
  3. Tillsätt tomatpurén och buljongen och fräs en liten stund
  4. Slå på grädden och kryddorna och låt puttra 10-15 min

    Klart att servera!
Eftersom jag kör strikt LCHF nu så blev det bara gryta för mig och inga
andra tillbehör men det räckte för jag blev mätt.

Kör du inte strikt LCHF kan du lägga till grönsaker du gillar.
Mina val av grönsaker till skulle nog vara blomkålsmos, sparris eller bara en sallad.

Dagens måltider
Frukost
Äggröra med en skvätt grädde och tre små skivor rökt skinka
Lunch
Kycklingspett, skagen/kräftröra med majjo, xtra olivolja
Mellanmål
4 små salamikorvskivor
Middag
Kycklingstroganoff 
Dagens motion
12 019 steg
Dagens bästa
Att få vattengympa
Att jag kunde äta ute och välja bra på menyn
Att träffa Linda
Nöjd att jag fick ihop stegen
Att jag lagade nya rätter till nästa vecka

Nu ska jag ladda på en film. Det blir Hamilton. Ha en skön kväll!


/Chanette



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...