måndag 6 januari 2014

LCHF Handmodellen!

Jag fick en fråga av en vän, Anita som undrade vad handmodellen är. Att äta enligt LCHF kan vara lite klurigt att veta hur mycket som man ska äta. Vi är ju så vana att räkna kalorier. När jag började med LCHF så tyckte jag att det var svårt i början med mängden mat. Vi alla är olika så något som funkar för en person funkar kanske inte för en annan person. Därför får Du testa dig fram vad som funkar för Dig!

Jag läser i boken "LCHF för varaktig viktminskning" av Anna Hallén (kostrådgivare, föredragshållare och författare mm) där skriver hon om handmodellen som kan vara ett bra riktmärke för hur mycket Du ska äta.

Handmodellen:
Frukost:
En hand (handflata plus fingrar) med ägg, kött, kyckling fisk eller skaldjur.
En näve = ca 1 dl av något fettrikt såsom creme faiche eller ost. Men väljer du rent fett som smör eller majonäs då räcker det med 1-3 msk.

Lunch:
En hand (handflata plus fingrar) med ägg, kött, kyckling fisk eller skaldjur.
En hand grönsaker som växer ovan jord tex broccoli och blomkål.
En näve = ca1 dl god sås gjord på grädde eller creme fraiche.
Ost används fritt i matlagningen.

Middag:
En hand (handflata plus fingrar) med ägg, kött, kyckling fisk eller skaldjur.
En hand grönsaker som växer ovan jord tex broccoli och blomkål.
En näve = ca1 dl god sås gjord på grädde eller creme fraiche.
Ost används fritt i matlagningen.

Mellanmål:
1 dl nöter till mellanmål. Dessa bör ätas sittande och vid ett och samma tillfälle.
Om du är sockerberoende så kan du triggas av nötterna. Då får du ta bort nötterna.
För att stilla hunger mellan måltiderna kan du ta 1 msk kokosfett i ditt te eller kaffe.
Obs, köp det kokosfett som är utan smak. Alla gillar kanske inte kokoskaffe ;-)!

Jag kommer att testa Anna Hallén´s LCHF  Basic, dvs 4 mål per dag.
Frukost, lunch, middag och mellanmål

Prova och ät så här i 12 veckor och se vad du får för resultat det ska jag göra! För att det ska ge bästa resultat så ska detta göras utan undantag dvs äta enligt ovan :-)!

Jag kommer att skriva en utvärdering efter mina 12 veckor så får vi se hur det gått!

Min veckomatsedel kommer jag att lägga ut så ser ni vad jag ska äta i veckan.


/Chanette





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...