torsdag 13 februari 2014

Rödkål - veckans favoritgrönsak!

Denna vecka har jag ätit stekt rödkål till flera av mina måltider. Jag strimlar kålen och steker i rikligt med smör i några minuter då får den god smörsmak och är härligt krispig. Rödkålen smakar bättre än vanlig vitkål. Testa om du inte provat förut. Eftersom jag bara lagar mat till mig själv så blir tillbehören ibland samma och ibland varierar jag tillagningssätten men rödkålen var så god att bara steka så då blev det ingen variation på tillagningen.

Kål är en underskattad grönsak men den innehåller massor a vitaminer och mineraler såsom C-vitamin, A-vitamin, kalcium och järn. De är bra antioxidanter. Dessutom är kål bra för immunförsvaret och bakteriedödande. Och även blodsockersänkande och anses renande för levern.

100 gram rödkål innehåller 3,7 gr kolhydrater,  0,3 gr fett och 1,4 gr proteiner.

Stekt lax, romsås och stekt rödkål!

Benfri kotlett, svampsås och stekt rödkål!

Köttfärssås, creme fraiche och stekt vitkål.

Pestobakad lax, smörsås och stekt rödkål!
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...