måndag 2 juli 2012

Gladare liv

När jag började med att blogga om mitt nya liv bestämde jag mig för att varje dag skriva ner några bra och positiva saker som hänt under dagen. Det är lätt att dagen bara går och man tänker inte på vad som hänt och vad som varit bra. Jag har nog varit lite så att se det negativa. Nu försöker jag lösa de negativa sakerna och se de positiva och anteckna de sakerna varje dag. Jag läste för ett tag i någon tidning att forskning visar att optimister lever drygt sju år längre än de som ser omvärlden ur en dystrare synvinkel. Så det går ju inte att slarva bort sju år med att vara negativ. Nej fram för mer positiva tankar.

Försök att tänka/fokusera på de saker i livet du tycker är viktiga. Det är klart att livet inte bara kan var uppåt. Utan det är såklart upp och ner. Men att älta och älta gör en mer deprimerad. Det vet jag av egen erfarenhet. Jag har börjat att se saker mer positivt och det känns betydligt skönare än att vara negativ.

Jag var på en föreläsning för många år sedan och där berättade föreläsaren att hon för att bryta dåliga mönster så kunde hon tex ha ett luktsuddigum i fickan och när hon tänkte negativt så luktade hon på suddigummit som skulle få henne att tänka positivt. Doften fick henne på andra tankar.

Du är viktig och värd att leva länge.

Mina tips för ett gladare och längre liv:

  1. Skriv en glädjedagbok varje dag.
  2. Fokusera på bra saker
  3. Bryt dåliga mönster

Hur gör du för att leva ett gladare och längre liv? Dela gärna med dig av dina tips!


/Chanette

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...