söndag 11 januari 2015

Nu är 2015 här!

Hej igen!
Äntligen ett Nytt År - 2015 är här!

Jag avslutade 2014 som var ett skitår som vi kallar detta år (alldeles för många nära och kära som lämnat oss) med att fira in det nya året med vänner hemma hos mig. Jag gjorde det jag gillar allra mest att planera en middagsbjudning med allt vad det innebär. Mat och dukning är viktigt på nyår tycker jag. Jag och mina gäster hade en härlig kväll med god mat, dryck, djupa och lätta samtalsämnen med många skratt! Vi pratade naturligtvis om vad vi hade för mål för 2015! Det var lite blandat för oss men en gemensam nämnare var att må bra allihopa!

Jag har ju som ni som följt mig ett mål att skapa mig ett hälsosammare liv. 2014 års kaos känslomässigt har varit ett kaos med allt som hänt. Så vägen till min balans i livet har varit klart sagt krokig. Jag ger inte upp mitt mål att få en bättre hälsa utan kör på med mina tidigare mål!

Visst vill jag förlora en massa kilo men i år ska jag börja med att mäta min kropp och jämföra hur kroppen förändras. Jag har troligen stressats av att vågen visat annat än jag vill samtidigt som jag känt att kroppen sagt annat. Jag kommer naturligtvis att väga mig men det blir längre fram. Min våg är trasig så det är toppen att jag inte kan smyga iväg och väga mig hela tiden.

Jag känner mig trygg med vart jag ska. Detta är även ett stort år för mig en del kanske tycker att jag är galen som tänker så men - jag fyller 50 år i slutet av året - och mitt mål för i år är att jag ska vara i mitt livs form då!

Det jag startat med detta år är att äta enligt Sten Sture Skaldemans bok GI-noll! Det är en bok som heter "För alla som vill äta sig friska och smala" han har en variant hur man ska äta LCHF som jag vill prova. Jag får återkomma mer hur det är.

Jag har nu ätit efter Skaldemans bok nu i en vecka och jag är mätt och äter mina mål när jag är hungrig. Jag gillar variation i min kost och goda smaker. Den här metoden är lite mer monoton men jag har läst i andra böcker av personen som också viktminskat att det vi som är "beroende" av mat med socker i bla behöver lugna ner vårat mattänk. Så nu äter jag inte så mkt tillbehör och krusiduller. Det blir också små portioner och trots det är jag väldigt mätt! Jag kommer att blogga mer om hur jag äter och gör annat som får mig att må bra.

Motion och träning måste också komma igång igen. Jag mår ju så bra när den funkar. Tyvärr skadade jag min lilltå så jag tror att det antingen är en spricka i den eller att den är bruten - har svårt att gå med skor ute men har inte ont annars. Så då tänkte jag att jag skulle köra igång med ett träningspass hemma. Och sagt och gjort så körde jag igång förra lördagen med ett kort 7 minuterspass med squats och utfall och på eftermiddagen blev det bowling med min familj. Sen kom träningsvärken från helvetet. Jag hade så ont i mina lår. Det var en indikation på att jag är väldigt otränad. Så nu väntar träningspass och promenader för att stärka upp min kropp!

 
Så här är det verkligen! Bara att köra vidare mot målet även på krokiga vägar!


Jag bjöd mina nyårsgäster på god bubbeldrink och räkor med cocktailsås när de kom!

  
Jag älskar "ordspråk" - Vi lär oss alltid av våra misstag!
Jag försöker se det som erfarenheter istället!


Solen betyder mycket för mig! Det har varit så mörkt men när
den tittar fram då vill jag få så mycket sol det går! Skönt att det
går mot ljusare tider!


2015 ska bli ett bra år!
 
  
 
Kram från mig/
Chanette

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...