söndag 25 januari 2015

Lax är gott!

I helgen hade jag gäster på lördagskvällen. Min mamma och min lilla brorson kom förbi på middag. De hade beställt lax, grön sparris och hollandaise. Det är gott med lax så det blev en bra rätt att bjuda på. Jag köpte en rejäl bit lax i den manuella fiskdisken i min affär i Årsta. Det är det bästa i hela affären att kunna köpa fisk över disk.

Jag tycker att det blir mer smak när jag steker laxen i stekpannan. Jag börjar att steka med skinnet neråt i pannan först så att det blir knaprigt skinn sen vänder jag och låter gå på svag värme.

Det blev en dillhollandaise till laxen som jag gjorde själv. Det var första gången jag testade och jag fick göra det två gånger för att lyckas :-)!

Såsen blev supergod så här kommer receptet:

 


   Dillhollandaise - Recept
   2-3 port


   150 gr smör som du ska smälta i en kastrull
   2 äggulor
   1 msk vatten
   0,5-1 msk citronsaft (prova dig fram, jag gillar citronsmaken)
   2 msk hackad dill eller efter smak

   salt
  

   Vispa äggen med vatten och citronsaft en kastrull eller en rostfri bunke.
   Ställ kastrullen/bunken i en vattenbad på spisen och vispa tills det börjar
   tjockna Akta så det inte blir äggröra. Det är så lätt att det blir det.
   Var försiktig. Vispa nu i det smälta smöret i en fin stråle. Blanda sist i dill

   och smaka av med salt.



    En rejäl fiskbit!
 

    Mycket på gång, lax, sparris och hollandaise!

 

   Rester idag söndag blev en god lax och avokadosallad
  med beasås - hollandaisesåsen tog slut igår :-)
 
 
/Chanette

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...