måndag 3 februari 2014

Traditioner - Kroppkakor!


Sen många år tillbaka brukar min mamma, moster, gammelmoster och mormor när hon levde träffas i januari och göra egna kroppkakor. Igår var det dags igen. Denna gång fick jag och min kusin vara med för att lära oss hur man gör. Vi träffades hemma hos moster hela gänget. Några skalade potatis, några hackade lök och skar fläsk. Sen dags att forma och fylla kroppkakorna med godsakerna för att sen kokas. Vi åt sedan tillsammans med skirat smör, lingon och råkostsallad. 
 
Det är så gott och väldigt trevligt att träffas och laga mat tillsammans! En härlig söndageftermiddag med familjen!

Kroppkakor är inte LCHF men vissa rätter äter jag någon gång när det bjuds och jag har bestämt mig innan att det är ok. Jag tycker att det är ok så länge jag planerar mina medvetna val. Det är det som är balans i livet för mig!


   Här skalas det potatis för fullt.


   Potatisen mosas och läggs på handduk för att sen formas till en lång korv.

   Löken steks i panna.

   Massor av fint stekfläsk har tärnats upp och väntar på att stekas.

   Mamma rullar potatisrullen...

   Här formas och fylls kroppkakorna.

   Många blev det jag tror att det blev runt 40 stycken.

   Mamma kokar några åt gången.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...